tisdag 15 mars 2011

Att virka en korg av mattrasor


Jag var hemma med Isak to-fre förra veckan då vi saknade dagbarnvård. Ledigt med andra ord! Eftersom jag tack vare solens ankomst numera lider av någon form av överskottsenergi så tog jag i med hårdhandskarna och rensade ur alla skrymslen i huset (de där skrymslena som under lata och trötta dagar kan tjäna som förråd i stil med "kastar jag in skiten här så syns den åtminstone inte").

Jag fann då en säck med gamla lakan som jag sparat för att göra trasor av. Dammtrasor är inte lika roligt som matt-trasor som man kan virka med. Så under lördagen (då jag hunnit införskaffa en större virknål) så satte jag mig för att repa upp lakan. 

Eftersom de lakan jag hittade mest bestod av gamla babylakan så var färger och mönster därefter, därför bestämde jag mig för att göra en korg till Isak. 

Jag har använt virknål nr 7, det skulle vara en fördel att använda en lite större (8-10) eftersom virkningen blir ganska så kompakt, men det är en smaksak. Själv föredrar jag en mer kompakt virkning för en korg eftersom den då "står sig bättre".

Min korg virkar man så här:
Virka 4 luftmaskor som sluts till en ring.
Varv 1: Virka 8 fastmaskor om ringen
Härifrån virkar jag genom båda maskbågarna från föregående varv för att korgen ska bli mer kompakt.
Varv 2: Virka 2 fastmaskor genom varje fastmaska från föregående varv (=16 maskor)
Varv 3-6: Öka 8 fasmaskor jämnt fördelat på varje varv (Efter varv 6 = 40 maskor)
Varv 7: Minska 4 maskor jämnt fördelat (= 36 maskor)
Varv 8-17: Virka fasta maskor varvet runt.
Varv 17-27: Byt färg! Virka fasta maskor varvet runt.
Gör ett nedvik av kanten på korgen.
Handtag: (Utgå från mitt bak på korgen, 3 maskor till höger) Fäst garnet/remsan i korgen genom att göra ett omtag om en maska i korgen och fästa denna med en smygmaska.
Virka ca 14 luftmaskor, hoppa över 6 maskor och fäst med en smygmaska. Vänd!
Virka fastmaskor i luftmaskorna, avsluta med en smygmaska, klipp av och fäst garnet/remsan.

Kommentarer: Jag har valt att påbörja korgkanten genom att göra en minskning av maskor, de flesta väljer att spänna tråden lite extra det första varvet, men jag tycker att korgen gärna vill anta en rund/skålformad botten om man inte lyckas spänna varvet tillräckligt (sen att det blir jobbigt att virka genom maskorna på nästa varv om man istället dragit åt för hårt).
Jag har även valt att virka genom båda maskbågarna för att göra korgen mer kompakt, detta gör att den håller formen bättre, men det går åt mer tråd! Vill man ha en mjukare korg, spara på tråden och leka med mönster så kan man välja att endast virka genom främre eller bakre maskbågen. Det är en smaksak!


4 kommentarer:

  1. Jag blir inspirerad. Måste skaffa stor virknål och sätta igång. Lagom handarbete för okoncentrerade. Jag har så svårt att sjunka in i något arbete när radion rapporterar från Japan.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte faktiskt på dig när jag virkade korgen! Det är så roligt med såna här projekt som går relativt fort samt att "produkten" är något som man faktiskt kan ha nytta av! Leker man lite med färger och storlekar så kan man göra sig riktigt fina korgar för sina handarbeten, vantar och mössor i hallen, brökorgar etc.

    När jag fått ihop lite bättre färger på trasorna så tänkte jag ge mig på en matta :-)

    SvaraRadera
  3. Den blev ju jättefin! Tänk vad man kan åstadkomma om man har en kreativ ådra... :-)

    SvaraRadera
  4. Åh vad fin! Jag har skrivit om detta i min blogg idag. :) Gott nytt år!

    SvaraRadera