måndag 2 april 2012

Återvunnen värmedyna

När vi fick barn fick vi en värmedyna i present av min brors dåvarande flickvän. Värmedynan hade hon fyllt med körsbärskärnor (hon är från Tyskland där hennes familj har en stor fruktträdgård). Värmedynan har fungerat utomordentligt bra, kan vara något att tänka på när ni äter körsbär i sommar - spara kärnorna och sy en värmedyna till hösten ;-).

Men, nu hade tyget gjort sitt och brännhålen i tyget hade börjat släppa ifrån sig körsbärskärnor så jag bestämde mig för att sy ihop en ny dyna. Tyget jag använde var ett starkare bomullstyg i grönt, rester från sonens gardiner. I en påse med stuvtyger som jag fått av sambons mamma hittade jag en söt liten duk med blommönster som jag tänkte kunde få tjäna som dekoration.
Jag har lagt två rutor (ca 20*20 cm) av gardinstyget ovanpå varandra och därefter sytt ihop dem så att tre kanaler bildats. Därefter la jag på dekorationstyget och sydde ihop 3 sidor men tät sicksack, fyllde kanalerna med körsbärskärnorna och för att sedan sy ihop den sista sidan.

Den nya påsen fungerar utmärkt. Dynan är väl annars inte supersnygg, jag hade ont i ryggen igår och slängde ihop den som hastigast, med andra ord ligger det ingen direkt kärlek bakom designen och sömmarna är allt annat än snygga, men dynan tjänar sitt syfte!


1 kommentar:

  1. Jag tycker den blev superfin, och likaså sittpuffen! Önskar att jag skulle ha tålamod med några större projekt, här virkas det på sin höjd grönsaker ;)

    Sv: PRECIS! Kommentarer som kan vara välmenande, men blir plumpa, kan göra mycket större skada än nytta..Något många tyvärr inte tycks inse. Jag förstår inte varifrån människor tycker sig få rätten att kommentera andras kroppar? Aldrig i livet att jag skulle ta mig den rätten, det är verkligen inte min ensak om någon rullar fram/knappt syns bakom en lyktstolpe så länge personen är lycklig och hälsosam.

    SvaraRadera