lördag 2 april 2011

(Halva) helgens projekt: Virkad matta

Så, nu har jag gett mig på att virka en matta och även färdigställt projektet. Jag kan konstatera att själva virkandet går relativt fort (en kväll och en eftermiddag) men att själva rivandet av lakan är otroligt tidsödande - och förbaskat dammigt!
Jag såg ut som en snögubbe efteråt, nös en hel del och fick dammsuga hela vardagsrummet.

Jag har utgått efter samma virkmönster som för korgen, men mitt tips är att lägga ut mattan på plant underlag emellanåt - ökningen kan behöva justeras och desto större radie desto färre ökningar per vav. Med andra ord: jag har ökat 8 maskor per varv, men efter halva mattans bredd borde jag ha övergått till att öka ca 6 maskor per varv för att i yttersta varven endast öka 0-4 maskor. Så - håll koll på mattans form och minska antalet ökningar när kanten visar tendenser till att böja sig i vågor.

Till min matta, som i exakta mått mäter 82 cm i diameter, så gick det åt ett helt påslakan. Det är synd att min (mobil)kamera tar så dåliga bilder, färgen kommer inte till sin rätt - mattan är väldigt färgglad och skiftar i isblått/mintgrönt då påslakanet jag använt mig av var randigt.
Jag hade velat göra mattan större, men de vita inslagen var restbitar från ett tidigare projekt och jag kände att nej, jag orkar inte sätta mig och riva fler lakan (dels för att det blir så dammigt, är så tråkigt och för att få tag i vitt så hade jag varit tvungen att ge mig på de lakan vi faktiskt använder. Sambon har med andra ord förbjudit mig att gå i närheten av linneskåpet...).



Var mattan ska placeras har jag däremot ingen aning om. Sambon föreslog toaletten, vilket jag tog som en förolämpning...

5 kommentarer:

  1. En kväll och en eftermiddag? Så snabb är då inte jag! Beror kanske på hur lång kväll och em vi pratar om men nej, jag ligger i lä, helt klart ;-)

    Den ser jättefin ut! Snyggt! Ville inte Isak ha den i sitt rum? Ser så platt och snygg ut, min är lite sådär, men jag hoppas den kan bli platt och snygg i slutändan. Är ju mitt första virkprojekt så det får bli som det blir :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Den blev verkligen jättemjuk! (Dock stor halkrisk). Ja, vad kan jag ha lagt ner, 6 timmar kanske? Nu virkar jag iof ganska fort, vilket känns i armen idag...

    Jo, Isak ville ha den, men den blev som sagt inte så stor med sina 82 cm, så den skulle nog se lite "futtig" ut på hans golv :-). Men aja, vill han ta den så visst. Annars får vi ett piffigt badrumsgolv...

    SvaraRadera
  3. Men de SKA vara i badrummet :-) Mormor hade samma variant fast virkade i plast, underbart retro tyckte jag och har hamstrat allahopa och ska ta till stugan :-) Din är ju iofs i tyg så ett rum eller en hall kanske är bättre ändå? FIn var den iaf, som vanligt :-)

    SvaraRadera
  4. Tant Tvär: Ja, de blir ju fina badrumsmattor, men det känns lite hemskt att låta min son kissa på något som jag slitit så hårt för att knåpa ihop ,-).

    Ja, sen vette fåglarna om det är särskilt optimalt med en tygmatta i vårat badrum? Vi har en liten toalett med dusch så mest troligt så skulle den få agera skurmopp. (Har egentligen två badrum men det andra går i nyanserna rött och rosa - ja, fult! - så den skulle verkligne inte passa där).

    Ja, de där virkade i plast minns jag. Och blev genast lite sugen... Var köper man plastband? (låter som att det kan bli dyrt med band för en hel matta). Min mamma berättade att när hon gick i småskolan så kom mjölken i plastpåsar som man sedan placerade i en kanna (vet inte om det var unikt för Finland på 60-70-talet) och att de fick klippa dessa påsar till remsor och virka mattor av på syslöjden.

    SvaraRadera
  5. Plastband - skulle gissa på Panduro, SlöjdDetaljer mf. Kanske Stoff&Stil & dylika ställen också har?

    Minns att farmor gjorde så iaf... Alltså remsade påsar, men hon tog vanliga kassar från affären typ. Vad jag minns. Och jag minns inte mycket oftast ;-)

    SvaraRadera